1
cuisine
Afvallen? Pas op voor deze valkuilen
Veel mensen willen aan het begin van het nieuwe jaar afvallen.
Ondanks dat er veel aandacht is voor diëten weten veel mensen niet hoe ze gezond moeten afvallen. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen het niet volhouden door weinig kennis en snel in oude gewoontes vervallen. Hieronder wat tips over de dingen waar je op moet letten.

Verkeerde doelstelling
De meeste mensen gaan op dieet omdat ze zich alleen op de korte termijn focussen. Terwijl een gezonde leefstijl en een gezond lichaam lange termijn doelen zijn. Je wilt immers niet alleen vandaag en morgen slank en gezond zijn, dat wil je voor de rest van je leven! Om dat te kunnen bereiken zul je de dingen die je tot nu toe hebt gedaan, moeten veranderen. Dat oude gedrag heeft je immers hier gebracht en om je huidige situatie te veranderen, zul je dus een ander gedrag aan moeten leren.

Een dieet van twee weken is een tijdelijke oplossing waarna je weer in je oude gedrag vervalt, want dat heb je in die twee weken niet afgeleerd. Als je naar afvallen als een levensverandering kijkt en wat het je allemaal zal opleveren, dan begrijp je dat dit niet 1, 2, 3 geregeld is. En dat dit geen 'voornemen' is maar iets dat je de rest van je leven zult blijven doen. Gewoon omdat je het kunt.

Onderschatting
Allereerst zul je bewust moeten worden van je huidige eetpatroon. Niet veel mensen zijn dat. Zelfs de professionals kunnen niet precies vertellen waar hun voeding uit bestaat.
Wat helpt is om bij te houden wat je eet, wanneer en hoeveel. Dit kun je doen via een handgeschreven voedingsdagboekje of via één van de vele online dagboeken waarbij je niet alleen het aantal calorieën ziet maar bijvoorbeeld ook hoeveel vetten, koolhydraten en eiwitten er in je eten zitten.

Confronterend maar ook erg leerzaam waardoor je meer inzicht krijgt in je eetgedrag. Een voedingsdagboek bijhouden helpt je je gedrag te veranderen. Een belangrijke stap naar een gezondere leefwijze waardoor je niet alleen gewicht zult verliezen maar het er ook af houdt!

Niet eten
Door maaltijden over te slaan hopen veel mensen gewicht te verliezen. Dit werkt echter averechts. Het is beter om je eetmomenten over de gehele dag te verdelen.
Hierdoor voorkom je dat je te veel honger krijgt waardoor je teveel tegelijk eet. Als je over de hele dag in 5 of 6 eetmomenten alle voedingsstoffen nuttigt die je nodig hebt, voorkom je bloedsuikerspiegel schommelingen en blijf je fit en energiek.

Dit voorkomt ook dat je stofwisseling vertraagt omdat je te lang niets eet. Gezonde voeding in kleine porties houd je op de rails en zorgt ervoor dat je langzaam alle opgeslagen vetreserves kwijt raakt.

Sporten overschatten
Cardio apparaten in de sportschool geven vaak een hoger aantal calorieën aan dan er in werkelijkheid verbruikt is. En dat helpt niet. Als je bedenkt dat een kilo vet uit 9.000 calorieën bestaat, weet je meteen hoe moeilijk het is om één kilo per week kwijt te raken. Je wilt immers geen spiermassa verliezen maar vet. Een simpele rekensom verteld ons dat we dan een kleine 1.300 calorieën per dag in de min moeten.

Een bijna onmogelijke opgave! Zoveel verbrand je nooit met een training. Meer dan een kilo per week afvallen kan dus nooit vet zijn, maar zal voornamelijk vocht en spiermassa zijn. Maar hoe meer spieren je kwijtraakt, hoe vetter je lichaam wordt en hoe langzamer je stofwisseling zal werken.

Wat wel werkt is iedere dag minimaal een half uur tot een uur intensief aan krachttraining te doen en gedurende de dag zoveel mogelijk te bewegen. Krachttraining zorgt ervoor dat je meer spiermassa aanmaakt en behoudt. Hoe meer spiermassa hoe hoger je stofwisseling.

Te weinig slaap
Het belang van slaap voor een gezond gewicht wordt nog steeds onderschat. Een goede nachtrust is van levensbelang. Niet alleen omdat je tijdens je slaap tot rust komt en herstelt maar ook omdat je hormoonhuishouding daardoor in balans blijft.

Van groot belang voor je algehele gezondheid. Slaap je te weinig dan verhoogt het niveau ghreline waardoor je overdag meer trek krijgt in zoetigheid. Ook het cortisol niveau neemt toe bij te weinig slaap. Dit stress hormoon kan tot gewichtstoename leiden. Constant hoge cortisol niveaus breekt spiermassa af en zorgt voor meer buikvet. Zorg voor meer ontspanning en beweging.

Je slaapt beter door te trainen. Tijdens het sporten produceer je serotonine, waardoor je beter slaapt. Probeer op zijn laatst twee uur voor het naar bed gaan te trainen, anders werkt het averechts. Minimaal 8 uur slapen remt de aanmaak van ghreline en cortisol en zal je helpen om op een gezond gewicht te komen en ook te blijven.
© Telegraaf
Deel dit bericht
afvallen
dieet
gezondheid
1 reacties (Reacties tonen?)
| wachtwoord vergeten?