32
fashion
Daarom kopen vrouwen te veel kleren
Overmatig koopgedrag is geen teken van zwakheid.
Het is wel een ziekte waar ook de meest gezonde mensen wel eens aan lijden. Wij sommen de belangrijkste verschijningsvormen van deze pseudowetenschappelijke aandoening op zodat je straks een geldige reden kan geven als je weer eens thuis komt met drie paar schoenen.

1. Paskamerwaanbeelden
Als je in de paskamer staat, kan je wel eens gaan hallucineren. Ligt het aan de combinatie van licht, muziek en gepatenteerde winkelgeur, of zie je er nu echt wel gewéldig uit in die pas aangetrokken - en veel te dure - jurk? In de spiegel staat de persoon die je altijd had willen zijn: succesvol in blazer, elegant in strapless jurk, hip in parka. En aangezien we toch allemaal de beste versie van onszelf willen zijn kan je niet anders dan toegeven aan de waan. Toch?

2. Winkeldyscalculie
Tijdens het shoppen maakt je lichaam adrenaline aan en die kan je rekentalent wel eens in de war sturen. Het is dus compleet normaal dat je af en toe thuiskomt met bonnetjes waarvan je het bestaan in de rush al vergeten was. Alleen als het om kortingen gaat, werkt het mechanisme andersom. Procenten aftrekken kunnen we tijdens het shoppen als de beste, dan vallen er immers koopjes te rapen.

3. Kleerkastamnesie
Hoewel je thuis verschillende keren per week je hele kleerkast binnenstebuiten keert, durf je tijdens het winkelen wel eens vergeten wat er allemaal in hangt. Amnesie heet dat. Dan zie je in de winkel de perfecte zwarte broek en moet je hem gewoon hebben. Oké, je hebt er eigenlijk al twee, maar deze snit is nóg flatterender.

De buitenwereld zal denken dat je continu in dezelfde outfit rondloopt, maar jij weet beter - denk je.

4. Kwaliteitsgewenning
Het begint allemaal met de aankoop van je eerste leren perfecto. Plots wil je geen nepvarianten meer en vraag je je ook af waarom je goedkope handtassen zou kopen als er kwaliteitsvolle - lees: dure - exemplaren bestaan. Voor je het weet volgen de 'goeie' schoenen en kan je de rest van de maand alleen nog maar brood eten.

5. Designer Collaboration Related Aggression
Een fenomeen dat overgewaaid is vanuit de V.S. Telkens er een nieuwe samenwerking wordt aangekondigd tussen pakweg H&M en een bekende ontwerper móet je er gewoon tien stukken van in huis halen. Het is namelijk designer! Betaalbaar! Limited edition! Allemaal buzzwords waardoor jij in overdrive gaat.

En dat vertaalt zich in extreem gewelddadig gedrag op de dag van de lancering - vooral als blijkt dat die snoepclutch van Maison Martin Margiela al uitverkocht is.

6. Hypezelfbedrog
Hypezelfbedrog duikt op wanneer je op blogs en in modebladen plots alle it-girls in dezelfde coole sweater of sneaker ziet. De tijgertrui van Kenzo, de sleehak van Isabel Marant. Dan maak je jezelf wijs dat je gewoon mee móet zijn met de hype, ook al hangt dat dure stuk binnen de kortste keren stof te vergaren in je kast.

Hypes zijn namelijk sneller passé dan je denkt. Rest enkel de troost van Marktplaats nog.
© Nieuwsblad
Deel dit bericht
kopen
koopgedrag
shoppen
winkels
32 reacties (Reacties tonen?)
| wachtwoord vergeten?