5
family
Wat kan ik tegen de hitte doen?
De hitte heeft toegeslagen in Nederland.
De afgelopen dagen tikte de thermometer al de dertig graden aan en de komende dagen gaan we daar zelfs ruim overheen. Velen zullen deze hitte als een zege ervaren: eindelijk naar het strand, eindelijk bijbruinen. Maar voor anderen – vooral ouderen - kan de aanhoudende hitte juist een bedreiging zijn voor de gezondheid.

Om gezondheidsproblemen te beperken heeft het RIVM daarom het Nationaal Hitteplan in werking gesteld en ook het Rode Kruis heeft een hittechecklist opgesteld. Check snel de tips van Gezondheidsplein.nl tegen de hitte en zorg dat jij je hoofd koel houdt.

Hittetips voor thuis
Houd de weersverwachting in de gaten. Volg het lokale weerbericht of kijk op de site van KNMI.

Drink voldoende water, ook als je geen dorst hebt. Drink zo’n twee à drie liter per dag. Zet een glas of fles drinken naast je neer en neem gedurende dag flinke slokken. Zorg ook dat je onderweg altijd een fles water bij je hebt. Vermijd alcohol en cafeïne houdende drankjes. Naast water kun je ook mineralen dranken (inclusief bouillon), verse fruitsappen, tomatensap, melk of sportdranken nemen. Je drinkt te weinig als je urine donkerder is en/of je minder vaak naar de wc moet dan normaal.

Bescherm je zelf tegen de zon. Smeer je zelf in met een zonnebrandcrème, ook al is het iets bewolkt. Let goed op de factor! Mensen die snel bruin worden, hebben voldoende aan een lagere factor dan mensen die van nature rossig en blank zijn. Verstandig is om jonge kinderen minimaal met 30+ in te smeren. Draag ook een zonnebril, lichte, luchtige kleding (zoals linnen) en een petje.

Vermijd zware inspanningen op de warmste uren van de dag. Het RIVM zegt dat de hoogste zonkracht wordt bereikt tussen 11.00 en 16.00 uur. Zoek in die periode de schaduw op. Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor de boodschappen of een wandeling.

Zorg voor koelte. Als het binnen kouder is dan buiten, blijf dan binnen. Wil je toch buiten zijn? Zoek dan een plekje uit de zon, waar een verkoelend windje staat. Bijvoorbeeld in een parkje als je in de stad woont. Op het platteland is het sowieso meestal iets minder warm dan in de stad. Ook verfrissend: een koelhanddoek in je nek, een voetenbadje of een koude douche.

Bescherm je huis tegen de hitte. Laat de zonnewering zakken of doe de gordijnen dicht van kamers die veel zon krijgen. Sluit de ramen als het buiten warmer is dan binnen. Open ze pas als het buiten koeler is dan binnen. Zorg wel voor voldoende ventilatie (zonder dat het tocht), ook ’s nachts. Zet bijvoorbeeld een ventilator op je slaapkamer en kies voor luchtige bedbedekking, bijvoorbeeld alleen een laken.

Vergeet niet te eten. De warmte heeft meestal een negatief effect op je eetlust. Desalniettemin is het belangrijk om te blijven eten. Eet regelmatig kleine hoeveelheden licht voedsel. Vooral groenten en fruit zijn aan te bevelen, omdat deze een bron van vitamines en zouten zijn.

Let ook op anderen. Controleer bijvoorbeeld regelmatig je huisdieren, zodat ze niet onnodig lijden onder de warmte. Houd ook oudere familieleden, vrienden, buren en kennissen in de gaten. Heb je zelf hulp nodig? Bel dan mensen uit je omgeving op of ga bij hen langs om te vragen of zij een oogje in het zeil willen houden. Ga met vragen of zorgen over je gezondheid naar je huisarts, apotheek of regionale GGD.

Raadpleeg je huisarts over je medicijnen. Ben je ouder én gebruik je medicijnen (waaronder plastabletten, laxantia en psychofarmaca)? Neem dan contact op met je apotheker of huisarts om eventuele veranderingen door te voeren.

Hittetips voor bij het gebruik van de auto
Stop wat vaker tijdens je reis. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk op je (eind)bestemming zijn. Maar als het erg warm is, is het belangrijk om wat vaker te stoppen dan normaal. Hitte is namelijk vermoeiend en maakt je minder alert. Wissel daarom ook regelmatig van bestuurder.

Zet de airconditioning aan. Let wel op dat de buitentemperatuur je niet overvalt, als je uitstapt. Heb je geen airconditioning, zet dan een raampje voor en een raampje schuin tegenover achter open. Zo circuleert de lucht door de hele auto,

Zorg voor zonwering aan de binnenkant van de achterzijraampjes. Dit houdt de directe hete zonnestralen buiten tijdens het rijden. Hierdoor loopt de binnentemperatuur langzamer op.

Parkeer in de schaduw. Zet je auto onder een boom of zoek een ander plekje in de schaduw. Dek ook de voor- en achterruit af met zonwerend folie, karton of een doek. Dit houdt de zonnestralen buiten.

Laat kinderen en dieren nooit alleen in een afgesloten auto, zelfs niet als met het raam op een kier. Door oververhitting en een gebrek aan zuurstof kunnen ze bezwijken.



Heb jij nog tips? Deel ze dan hieronder met elkaar...
© Gezondheidsplein
Deel dit bericht
hitte
het weer
warm
gezondheid
5 reacties (Reacties tonen?)
| wachtwoord vergeten?