1
beauty
Gezond eten stimuleert haargroei
Je dieet lijkt misschien niets met je haar te maken te hebben, maar het maakt wel degelijk een verschil.
Een goed en gezond dieet heeft bovendien het voordeel dat het tegelijkertijd je lichaam en je haar gezonder maakt.

1. Eet veel fruit, groenten, vlees en vis
Het haar is gemaakt van proteïnen en daarom moet je ervoor zorgen dat je genoeg proteïnen in je dieet opneemt. Mensen die aan anorexia nervosa lijden, of die extreme diëten volgen, zullen vaak een belemmerde haargroei ervaren.

Enkele proteïnen die je in je dieet op kunt nemen zijn mager vlees zoals kip en kalkoen, vis, eieren, sojaproducten, bonen en noten. Deze voeding zorgt voor gezonde keratineproductie, wat de bouwstenen van het haar zijn.

2. Eet de juiste vetten
Bepaalde vetten zijn essentieel voor zowel een gezonde levensstijl als een gezonde haargroei. Matig vet eten helpt je haar en huid gezond te houden. Vetten helpen je de vitaminen en mineralen uit je voeding op te nemen die nodig zijn voor gezond haar, zoals vitamine A, D, E en K. Eet dus de juiste vetten. Verzadigde vetten, transvetten en harde vetten zijn voorbeelden van vetten die je moet vermijden. 

Omega 3 vetten en plantaardige olie zijn goed voor gezond haar. Vitamine B-complex pillen die visolie bevatten kunnen helpen het haar sneller te laten groeien. Deze kan je kopen bij een drogist.

3. Zorg dat je genoeg ijzer en zink binnen krijgt
IJzer en zink zijn - samen met andere vitaminen - essentieel om mooi en gezond haar te krijgen. IJzer is verantwoordelijk voor het transporteren van zuurstof naar je cellen, van het bloed in je tenen tot aan je haarzakjes (daarom ruikt bloed naar ijzer). Mager vlees is een prima manier om ijzer binnen te krijgen, maar als je vegetariër bent, kun je bonen, linzen en sojaproducten zoals tofu eten.

Zink helpt bij het repareren van weefsel, het zorgt dat de olieklieren rond je haarzakjes goed werken. Neem zink door oesters te eten, geroosterde tarwekiemen, geroosterde pompoenpitjes, donkere chocola en cacaopoeder.

4. Zorg dat je genoeg vitamine C krijgt
Vitamine C tekort kan broos, lusteloos, breekbaar haar veroorzaken. Je lichaam gebruikt vitamine C om collageen op te bouwen, wat cruciaal is om haargroei te bevorderen. Het helpt ook om ijzer af te breken, een andere bouwsteen van haar, dus genoeg vitamine C is nodig om ijzer te kunnen opnemen. 

Het lichaam kan zelf geen vitamine C aanmaken. Het is dus cruciaal dat je veel van deze vitaminen via je voeding binnen krijgt. Citrusvruchten, meloen, broccoli, paprika en spinazie zijn allemaal fantastische en lekkere dingen die vol vitamine C zitten.
Deel dit bericht
dieet
haargroei
haar
1 reacties (Reacties tonen?)
| wachtwoord vergeten?