6
family
Hoe ga je om met stress?
Door te weten hoe je moet ontspannen kun je vreugde en passie in je leven terug brengen tijdens een mindere periode.
Stress, iedereen heeft er weleens mee te maken gehad. Ontspanning is essentieel voor je gezondheid en welzijn. Stress levert meestal alleen maar vervelende lichamelijke klachten op. Het kan namelijk leiden tot depressie, ziekte en zelfs gewichtstoename. Hier zijn wat tips om je bezorgdheid onder controle te krijgen.

Herken stress
Soms is stress juist goed voor ons. Het voegt namelijk interesse, spanning en motivatie toe aan ons leven. Het stressniveau moet echter in balans zijn. Wanneer het stressniveau in je leven ervoor zorgt dat je dingen tolereert die je continu ongerust maken of zelfs pijn doen, dan loop je het risico tot een teveel aan stress. Dit zijn een aantal voorbeelden van signalen die erop kunnen wijzen dat je te gestrest zou kunnen zijn:

- Je bent constant alleen maar bezig zijn met werk of school. Je bent druk bezig met je opleiding of carrière of opleiding. Het is je positie als huismoeder of iets anders dat je tijd volledig in beslag neemt. Deze overconcentratie kan er toe leiden dat je passieloos wordt, teleurgesteld, onrustig, ongelukkig en het kan je zelfs een gevoel van leegte geven.
- Je ervaart blijvende lichaamsspanning. Inclusies hoofdpijnen, nekkrampen, rugpijnen en algehele stijfheid.
- Je bent vaak driftig, geïrriteerd en je kunt je maar weinig concentreren op het afmaken van je taken. Je wordt snel boos om kleine dingen.
- Slapeloosheid is de norm geworden in plaats van iets dat weleens een keer voorkomt. Je wordt eerder moe dan fris wakker.

Maak tijd voor jezelf vrij om te ontspannen
Zodra je hebt geaccepteerd dat er negatieve stressfactoren zijn die je leven beïnvloeden, is het belangrijk om ruimte te maken voor ontspanning. Je doet veel drukke dingen, dus nu wordt het tijd voor jezelf. Neem wat ontspanning op in je routine.

- Veel religieuze en culturele opvattingen hechten erg aan de waarde van hard werken. Een onrealistische interpretatie hebben van "hard werk" zal je uitputten. Hard werk is je taken de aandacht geven die ze verdienen op de tijd die ze verdienen, niet je er de hele dag door te laten opslokken. Laat je schuldgevoel daarom ook varen. Voordat je voor anderen zorgt, moet je eerst voor jezelf leren zorgen, nietwaar?
- Slaap is een erg belangrijk onderdeel van het leven. Probeer dat te accepteren. Slaap herstelt en verfrist je lichaam op talloze manieren die anders niet gebeuren als je wakker bent. Onderschat de waarde van slapen niet. De meesten van ons hebben zes tot acht uur nodig voor een volledig herstel. Zie het als een belangrijke afspraak met een klant – in dit geval jezelf- die je absoluut niet kunt afzeggen.
- Ben je huismoeder? Schaf een kalender aan en schrijf je ontspanningstijd voor jezelf op. Zo zal het hele gezin het belang waarderen van tijd maken om te ontspannen.
- Erken dat het vinden van je eigen optimale manieren om te ontspannen tijd kan kosten, met wat vallen en opstaan. Geef niet op en blijf zoeken totdat je de juiste combinatie van activiteiten vindt waarmee je ontspant en je enthousiasme om volledig te leven herontdekt.
Deel dit bericht
stress
ontspanning
gezin
kinderen
6 reacties (Reacties tonen?)
| wachtwoord vergeten?